Visita de MónNatura al Delta de l’Ebre

Natura en temps de pandèmia

Qui havia de pensar que durant centenars d’anys l’aportació més important del Delta de l’Ebre a l’economia del país no ha estat l’arròs sinó la sal. Aquesta és una de les primeres coses que aprenem, amb sorpresa, durant la visita a l’equipament MónNatura Delta de la Fundació Catalunya La Pedrera, i no serà l’última. En les poc menys de dues hores que dura el recorregut per aquest recó de les Terres de l’Ebre, en Ramon que és el guia de MónNatura, ens explica un grapat de coses, moltes de les quals desconeixíem per complet. I això que, ni de bon tros, és la primera vegada que visitem aquest racó tan meravellós de Catalunya.

Text i fotos: Josep Maria Serra

La visita comença davant un mapa del Delta i de fons, la banda musical que interpreten centenars de flamencs que hi ha no molt lluny d’on ens trobem. En Ramon -“jo vaig néixer aquí a prop, a la Cava”- explica de forma ràpida i didàctica la història del Delta. De com van construir un canal per unir Tortosa amb el mar (l’Ebre no era navegable) i de com va ser un fracàs d’enginyeria. Al final es va aprofitar el canal per dur aigua potable al Delta y així poder conrear cereals. I quin cereal van triar? Sí, efectivament, l’arròs. I d’això només fa poc més de 100 anys, des de finals del segle XIX. És a dir que d’entrada ja sabem que al Delta s’hi ha fet sal durant més de 1.000 anys i arròs durant poc més d’un centenar. En Ramon ja té tota la nostra atenció.

Ramon, el guia, explica en detall el procés de producció de la sal

Amb aquests coneixements passem a un espai on s’hi ha reproduït unes salines a escala. En Ramon ens explica pas a pas el procés de producció de la sal. És enginyós i curiós. Sobretot quan arribem a l’última part del procés, on les basses tenen una alta salinitat i estan de color rosa degut a unes algues que mengen uns petits crustacis que, al seu torn son cruspides pels flamencs. I aquí tenim un dels motius de la gran presència de flamencs al Delta: les 1.000 hectàrees de les Salines de la Trinitat que hi ha a la península dels Alfacs, al final de la Barra del Trabucador, on es produeixen vora de 100.000 tones de sal a l’any.

Flamencs al Delta
Des del Mirador es gaudeix del formidable espectacle que ofereixen els flamencs

La visita segueix a l’Espai Delta, un petit però didàctic museu sobre el Delta. Aquí descobrim com s’ha format el Delta al llarg dels segles, coneixem una bona part de la fauna que l’habita i ens sorprenem amb un preciós vídeo de curta durada que ens explica com transcorre un any sencer al Delta.

El millor, tot i així, encara està per arribar. Pugem al Mirador 360º i davant nostre se’ns ofereix un espectacle indescriptible. Els centenars de flamencs que fa una estona ens proporcionaven l’ambient “musical” estan davant nostre. Mitjançant els binocles que duem (imprescindible dur-los), els podem observar de ben a prop. A més dels flamencs i la seva elegància rosada veiem martinets, gavines i un corriol de fotges que semblen nedar en formació. La natura mai deixa de sorprendre’ns. En el mirador ens hi passem una bona estona, però ens hi podríem passar tot el matí.

La lleugeres embarcacions amarrades a l’espera que algun visitant s’animi a perxar sobre elles

Baixem del mirador i en Ramon ens fa una mini classe de com perxar, en la qual ens explica les beceroles d’aquest sistema de navegació. Els més atrevits del grup pugen a les barques i amb més o menys encert en l’ús de la perxa fan un volt pel canal. La visita guiada acaba aquí, però l’espai encara ofereix més atractius en forma de petits ecosistemes.

Delta de l'Ebre
A MónNatura hi ha diversos miradors amb informació sobre els animals que s’hi poden veure

Coneixem l’existència del fartet, un petit peix endèmic de la costa mediterrània en perill d’extinció. Descobrim la gran varietat de vegetació salina que creix a la zona. Cal dir que tot l’espai s’aixeca sobre unes antigues salines que van tancar ja fa molts anys.

Durant la visita els panells ens ofereixen abundant informació

També hi aprenem les arts de pesca tradicionals com el rall, una xarxa circular que es llença a l’aigua, el gànguil, un aparell amb forma cònica i diferents embuts, el tresmall que, com el seu nom indica, està format per tres xarxes de diferents espessor superposades, o el gamber, un aparell de fusta semicircular que els pescadors arrosseguen amb la mà per agafar, principalment, gambes. L’experiència continuarà a casa ja que, a la botiga, adquirim alguns productes alimentaris del Delta com arròs, olivada i sal.

Delta de l'Ebre
La immensa platja de la Barra del Trabucador

A la tarda, després de menjar uns entrepans (els restaurants estan tancats a causa de la pandèmia) ens dediquem a passejar per la barra del Trabucador que, un cop passat l’estiu, està pràcticament buida de gent. És un plaer caminar per la sorra vora el mar. Un plaer difícil d’oblidar. La propera vegada que tornem esperem poder menjar un bon arròs a algun dels restaurants del Delta. Queda pendent.

Ves a l’Experiència

2 respostes a «Visita de MónNatura al Delta de l’Ebre»

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *